Secció Oficial 2012

Abuela Huasteca, (Ezequiel Sánchez, 2010) Documental. 9,33 min.

Historia de vida de una abuela huasteca de 91 años en el Sótano de las Golondrinas, San Luis Potosí, México. Después de admirar el espectáculo natural brindado por las aves, Doña Concepción cuenta cómo se crió, cómo era la vida cuando era jóven, que tanto cambió el pueblo y cómo se las rebusca hoy en día para seguir adelante junto a la niña que adoptó.

Història de vida d’una àvia huasteca de 91 anys en el Soterrani de les Orenetes, Sant Luis Potosí, Mèxic. Després d’admirar l’espectacle natural brindat per les aus, Concepció explica com es va criar, com era la vida quan era jove, que tant va canviar el poble i com aconsegueix avui dia per seguir endavant al costat de la nena que va adoptar.

Berriro igo nauzu, (Carlos Rodriguez, 2011) Documental-Ficción. 9 min.

Un poema visual, una aproximación a la evolución del caserío vasco (y del País Vasco) en los últimos 150 años, a partir de un texto original del escritor Kirmen Uribe. Entre la ficción y el documental, ‘Berriro Igo Nauzu’ (Hoy he vuelto a subir) nos cuenta cómo hemos pasado de vivir aislados del mundo, a estar integrados en el futuro como ‘casa’ compartida con todos.

Un poema visual, una aproximació a l’evolució del caseriu basc (i del País Basc) en els últims 150 anys, a partir d’un text original de l’escriptor Kirmen Uribe. Entre la ficció i el documental, ‘Berriro Igo Nauzu’ (Avui he tornat a pujar) ens explica com hem passat de viure aïllats del món, a estar integrats en el futur com a ‘casa’ compartida amb tots.

Bestiario urbano, (Jorge Corral, Neus Escoda, Ester Angrill, Rebeca Cervantes, Enrique Lopez, Silvia Pérez, 2011) Documental. 27 min.

Los animales parecen haber desaparecido de la ciudad así como nuestra relación con ellos, al margen de ese fenómeno moderno que son los animales de compañía. Una mirada más atenta nos demuestra, sin embargo, que siguen ahí, poniendo en cuestión las tradicionales fronteras entre la ciudad y el campo, la cultura y la naturaleza. Personas e instituciones siguen conviviendo con ellos de maneras a veces sorprendentes, casi siempre desapercibidas. La actitud hacia ellos es también muy diversa, y el entorno cada vez más tecnológico de la urbe hace aún más inestables esas fronteras.

Els animals semblen haver desaparegut de la ciutat així com la nostra relació amb ells, al marge d’aquest fenomen modern que són els animals de companyia. Una mirada més atenta ens demostra, no obstant això, que segueixen aquí, posant en qüestió les tradicionals fronteres entre la ciutat i el camp, la cultura i la natura. Persones i institucions segueixen convivint amb ells de maneres de vegades sorprenents, gairebé sempre desapercebudes. L’actitud cap a ells és també molt diversa, i l’entorn cada vegada més tecnològic de la ciutat fa encara més inestables aquestes fronteres.

Camí de terra, (Jordi Morató, 2012) Documental. 17 min.

En Josep és un home de 79 anys que viu en un mas a Orís, una petita població de la comarca d’Osona de 240 habitants. Pràcticament és l’únic de la comarca que conserva alguns dels sistemes de conreu tradicionals. La clàssica barretina catalana que sempre l’acompanya, s’ha convertit en  una extensió del seu cos, un símbol identitari inconfusible que l’ha dotat de personalitat i popularitat. Aquesta personalitat es veu reforçada perla utilització d’expressions arcaiques en la seva parla, paraules mortes que ell ha tornat a la vida. És per aquests motius que en Josep és reflex d’un catalanisme primitiu, un personatge pintoresc que sembla extret del segle XIX. 

Josep es un hombre de 79 años que vive en un cortijo en Orís, una pequeña población de la comarca de Osona de 240 habitantes. Prácticamente es el único de la comarca que conserva algunos de los sistemas de cultivo tradicionales. La clásica barretina catalana que siempre lo acompaña, se ha convertido en una extensión de su cuerpo, un símbolo identitario inconfundible que lo ha dotado de personalidad y popularidad. Esta personalidad se ve reforzada por la utilización de expresiones arcaicas en su habla, palabras muertas que él ha devuelto a la vida. Es por estos motivos que Josep es reflejo de un catalanismo primitivo, un personaje pintoresco que parece extraído del siglo XIX.

Campos, Mallorca, (Noemi Sjöberg, 2012) Videoarte. 2,37 min.

Campos, Mallorca; forma part d’una col·lecció de sis vídeos (Becoming beauty). L’obra està inclosa en una mostra de trobades atzarosos que té com a punt de partida indagar sobre el concepte de la bellesa des de la seva percepció sensorial. Moments d’atracció sobre objectes i l’entorn.

Campos, Mallorca; forma parte de una colección de seis vídeos (Becoming beauty). La obra está incluida en una muestra de encuentros azarosos que tiene como punto de partida indagar sobre el concepto de la belleza desde su percepción sensorial. Momentos de atracción sobre los objetos y el entorno.

El Marcel·lí de l’horta, (Filippo del Bello & Rubén Margalló, 2011) Documental. 30′

Marcel·lí és un ancià que viu al barri de Horta de Barcelona. Va en cadira de rodes, però això no li impedeix treballar tots els dies de l’any en el seu hort, un terreny que tard o d’hora serà expropiat per l’ajuntament. Mentrestant, Marcel·lí observa amb resignació com l’entorn urbà es va menjant cada vegada més el seu espai. Ell només espera que ho deixin acabar els seus dies en l’horta, vivint com ell vol.

Marcelino es un anciano que vive en el barrio de Horta de Barcelona. Va en silla de ruedas, pero eso no le impide trabajar todos los días del año en su huerto, un terreno que tarde o temprano será expropiado por el ayuntamiento. Mientras tanto, Marcelino observa con resignación como el entorno urbano se va comiendo cada vez más su espacio. Él sólo espera que lo dejen terminar sus días en la huerta, viviendo como él quiere.

Empremtes, (Elisenda Trilla, 2010) Videocreació Documental. 25 min.

Aquest vídeo, sense cap mena de pretensió històrica, intenta fer present, encara que només sigui per uns moments, la memòria oblidada d’algunes de les persones que van participar en la construcció de les centrals hidroelèctriques al Pallars Sobirà, concretament a Tavascan.
Al llarg de 25 minuts i a través de la veu d’alguns testimonis que d’una manera o altre van viure aquest període, els seus records es fan presents sobre el paisatge que en una altra època van habitar, deixant-hi novament la seva empremta.

Este vídeo, sin ningún tipo de pretensión histórica, intenta hacer presente, aunque sólo sea por unos momentos, la memoria olvidada de algunas de las personas que participaron en la construcción de las centrales hidroeléctricas en el Pallars Sobirà, concretamente a Tavascan.
 A lo largo de 25 minutos y a través de la voz de algunos testigos que de una manera u otra vivieron este periodo, sus recuerdos se hacen presentes sobre el paisaje que en otra época habitaron, dejando nuevamente su huella.

Esperit!, (Raúl  Cuevas, 2012) Documental. 20 min.

Un músic que viu i toca al bosc. Un realitzador. Un diàleg ple de vida, música, llibertat i veritat.

Un músico que vive y toca en el bosque. Un realizador. Un diálogo lleno de vida, música, libertad y verdad.

Lanbroa, (Mikel Zatarain, 2011) Documental de creación. 5,11 min.

Una elegía dedicada a la vida rural y su gente. Una construcción sonora que emana la historia del País Vasco y sugiere la pérdida de un modo de vida y su cultura.

Una triava dedicada a la vida rural i la seva gent. Una construcció sonora que emana la història del País Basc i suggereix la pèrdua d’una manera de vida i la seva cultura.

Les (el bosque), (Aída Ramazánova, 2011) Ficción. 20 min.

1942. Segunda Guerra Mundial. Rusia. Anna, una joven campesina rusa, se esconde en el bosque tras presenciar la matanza de todos los habitantes de su pueblo. Inesperadamente encuentra a Carlos, un enfermero de la División Azul Española, que ha decidido desertar. Ambos se refugian en el bosque intentando encontrar sentido a sus vidas.

1942. Segona Guerra Mundial. Rússia. Anna, una jove camperola russa, s’amaga en el bosc després de presenciar la matança de tots els habitants del seu poble. Inesperadament troba a Carlos, un infermer de la Divisió Blava Espanyola, que ha decidit desertar. Tots dos es refugien en el bosc intentant trobar sentit a les seves vides.

Muy cerca, (Iván Caso, 2011) Ficción. 16,21 min

Julia ha quedado en encontrarse en una playa con su pareja, Jaime, quien le ha dejado unas señales enigmáticas. Julia y los niños seguirán las indicaciones hasta perderse en un bosque cercano a la playa. Durante esta pequeña odisea se nos mostrará el frágil vínculo que ella mantiene con la realidad, con los niños y con su verdadera naturaleza.

Julia ha quedat a trobar-se en una platja amb la seva parella, Jaime, qui li ha deixat uns senyals enigmàtics. Julia i els nens seguiran les indicacions fins a perdre’s en un bosc proper a la platja. Durant aquesta petita odissea se’ns mostrarà el fràgil vincle que ella manté amb la realitat, amb els nens i amb la seva veritable natura.

Na vibración da auga/Na vibración da terra, (Lois Patiño, 2011) Documental. 12′

I. Una mirada íntima y silenciosa en busca de una fuerza animista, una energía invisible que mueve la naturaleza. Manifestada aquí en la caída del agua de una catarata. / II. Recorrido poético por un paisaje primitivo, donde los procesos de formación de la Tierra se hacen muy presentes. La Tierra late y vibra. El ser humano, insignificante, se ve reducido a espectador de estas fuerzas naturales.

 I. Una mirada íntima i silenciosa a la recerca d’una força animista, una energia invisible que mou la natura. Manifestada aquí en la caiguda de l’aigua d’una cataracta. / II. Recorregut poètic per un paisatge primitiu, on els processos de formació de la Terra es fan molt presents. La Terra batega i vibra. L’ésser humà, insignificant, es veu reduït a espectador d’aquestes forces naturals.

Neva!, (Antonio Pérez y Valerie Delpierre, 2012) Documental. 7 min.

Neva!, a l’escola petits i grans reben la neu de manera diferent.

Nieva!, en el colegio pequeños y grandes reciben la nieve de distinta manera.

 Picnic, (Gerrardo Herrero, 2010) Ficción. 13 min.

Grebak, Bosnia Oriental. Un padre descansa junto a su hijo bajo un árbol mientras la madre pasea con un bebé entre sus brazos. No saben que, a pocos metros, les espera un peligroso y mortífero enemigo.

Grebak, Bòsnia Oriental. Un pare descansa al costat del seu fill sota un arbre mentre la mare passeja amb un bebè entre els seus braços. No saben que, a pocs metres, els espera un perillós i mortífero enemic.

Soledades – Amanecer nº 1.856.280, (David Varela, 2011) Documental. 10 min.

Amanece en Benarés. Un perro busca restos de vida o muerte en las orillas del Ganges. Ordenadas en fila india, las barcas avanzan lentamente bajo el peso de los turistas.

Clareja a Benarés. Un gos busca restes de vida o mort en les ribes del Ganges. Ordenades en fila índia, les barques avancen lentament sota el pes dels turistes.